دولت خانم نجلاء بودن با چهره‌ای درخشان و منصفانه بر ما تابید و تلاش کرد تا اصل رقابت را هرچند به صورت جزئی در ترکیب اعضای کابینه رعایت کند... بر همین اساس، از میان ۲۶ وزیر در کابینه، ۱۰ تن را از میان زنان انتخاب کرد.

پس از آنکه وزارت امور فرهنگی به مدت یک سال وزیر نداشت: حیاة قطاط پنجمین زنی است که بر کرسی وزارت تکیه می‌زند
اسامی متعددی برای تصدی سمت وزیر امور فرهنگی مطرح شد، به ویژه اینکه این وزارتخانه از ۵ اکتبر ۲۰۲۰ بدون وزیر و تحت نظر الحببیب عمار، وزیر گردشگری اداره می‌شد.
اما هیچگاه نام حیاة قطاط برای تصدی این سمت مطرح نشده بود، به همین دلیل، انتصاب او در رأس این وزارتخانه، یک اتفاق غیرمنتظره بود.
دولت خانم نجلاء بودن با چهره‌ای درخشان و منصفانه بر ما تابید و تلاش کرد تا اصل رقابت را هرچند به صورت جزئی در ترکیب اعضای کابینه رعایت کند... بر همین اساس، از میان ۲۶ وزیر در کابینه، ۱۰ تن را از میان زنان انتخاب کرد. 

از الکسو به وزارت: حیاة قطاط: نماد کارآمدی زنانه
در سال ۲۰۱۷، بعد از آنکه تونس برای نخستین بار در تاریخ خود و تاریخ عرب، به دنبال نامزد کردن یک زن برای ریاست سازمان عربی تربیت و فرهنگ و علوم "الکسو" بود که به مدت نزدیک به ۵۰ سال در اختیار مردان قرار داشت، حیاة قطاط القرمازی به تصدی ریاست این مرکز مهم، بسیار نزدیک شد. اما در نهایت، دکتر سعود هلال الحربی از کویت با اکثریت آراء، به ریاست این سازمان برگزیده شد.
امروز، خانم دکتر حیاة قطاط (متولد ۴ آوریل ۱۹۶۰) که از سال ۲۰۱۳ به عنوان مدیر اداره فرهنگی و برنامه حفاظت از میراث در سازمان "الکسو" به فعالیت مشغول بود، به کرسی وزارت امور فرهنگی رسید. 
حیاة قطاط در مسیر زندگی شغلی متنوع و پربار خود، مسئولیت مشاور وزارت فرهنگ و حفظ میراث (۲۰۰۹ – ۲۰۱۱) را بر عهده داشت و همچنین هسته منابع حافظه و هویت ملی در نخست وزیری را ریاست کرد. وی همچنین در تعدادی از مؤسسات آموزش عالی مانند دانشگاه منوبه، کانون عالی مشاغل میراثی و دانشکده عالی اصول دین به تدریس پرداخت. 

آیا این استاد تاریخ، میراث را نجات خواهد داد؟
از جمله نکاتی که کفه ترازو را به نفع خانم حیاة قطاط، وزیر جدید امور فرهنگی سنگین می‌کند، تخصص او در تاریخ و اشتغال او برای سال‌های طولانی در رشته میراث، در حوزه‌های پژوهشی، مدیریتی و تألیفی در رشته میراث است، به طوری که مطالعات و مقالات متعددی از او در حوزه میراث منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به "‌نمادهای سنتی لباس جربه‌ای"‌، "‌سوزن دوزی و لباس‌های سنتی در مکنین"‌ و "‌فرش سنتی: میراثی در حافظه"‌ اشاره کرد. در زمانی که میراث کشور به یک طرح نجات و یک راهبرد نیاز دارد که از آن حمایت کند و بدان ارج نهد، امیدهای بسیاری به شایستگی‌های این وزیر جدید در گشایش پرونده‌های روی هم انباشته شده این وزارتخانه و حل مشکلات بزرگ آن بسته شده است، زیرا به این وزیر جدید، به چشم یک صاحب تخصص در این حوزه و یک دانشمند با همه اولویت‌های آشکار و اشکالات پنهان این حوزه نگریسته می‌شود. از آنجا که خانم حیاة قطاط القرمازی از زمان انتصابش در "‌الکسو"‌ تلاش کرد تا از طریق ایجاد یک شبکه گسترده از شرکاء از درون و بیرون کشورهای عربی، سنت‌های کار شبکه‌ای را تثبیت کند، احتمالا خواهد توانست وزیری باشد که کلیدهای دیپلماسی فرهنگی و حمایت از منابع وزارت امور فرهنگی را در دستان خود دارد و خواهد توانست تصاویری زیباتر از تونس هنر و فرهنگ این کشور بسازد. 

پنجمین وزیر زن... آیا این وزارتخانه را از جایگاه "حاشیه‌ای" خارج خواهد کرد؟
ده‌ها وزیر، بر کرسی وزارت امور فرهنگی تکیه زدند. برخی از آنها، امثال الشاذلی القلیبی، محمود المسعدی، بشیر بن سلامه و ... تحولات گسترده‌ای در آن ایجاد کردند و برخی دیگر، به سرعت از این سمت خارج شدند، گویی اصلا حضور نداشتند. از میان این وزیران، برخی تلاش کردند تا دست به اصلاحات بزنند... اما تعداد اندکی از آنها زنانی بودند که بر کرسی این وزارتخانه تکیه زدند. 
کارگردان فقید تونسی خانم مفیده التلاتلی، نخستین بانویی بود که برای یک دوره بسیار کوتاه از ۱۷ الی ۲۷ ژوئن ۲۰۱۱، بر کرسی وزارت فرهنگ تکیه زد. پس از آن، خانم دکتر لطیفه الاخضر در فاصله روزهای ۶ فوریه ۲۰۱۵ الی ۶ ژانویه ۲۰۱۶ در دولت الحبیب الصید، به عنوان وزیر امور فرهنگی تونس انتخاب شد. سومین وزیر فرهنگ زن تونس، خانم سنیا مبارک بود که او هم در دولت الحبیب الصید به این سمت منصوب شد و دوره او از ۶ ژانویه ۲۰۱۶ الی ۲۷ اوت همین سال دوام داشت. در دولت الیاس الفخفاخ نیز خانم شیراز العتیری از ۲۷ فوریه الی جولای ۲۰۲۰ به این سمت رسید.
خانم دکتر حیاة قطاط القرمازی پس از منصوب شدن در دولت خانم نجلاء بودن و در حالی که از یک رزومه باارزش و تخصص‌های خوب در حوزه حسن مدیریت و پیشبرد امور برخوردار است، پنجمین زنی است که به وزارت امور فرهنگی رسید. آیا در دوره قطاط، حال این وزارتخانه خوب خواهد بود؟ آیا پنجمین وزیر فرهنگ زن می‌تواند فرهنگ را از جایگاه حاشیه‌ای در دولت‌های متوالی تونس خارج کند و به آن اعتبار ببخشد؟ 

https://ar.lemaghreb.tn/%D۸%AB%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۸%A۹-%D۹%۸۸-%D۹%۸۱%D۹%۸۶%D۹%۸۸%D۹%۸۶/item/۵۱۷۵۵-%D۸%A۸%D۸%B۹%D۸%AF-%D۸%B۹%D۸%A۷%D۹%۸۵-%D۹%۸۵%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۸%A۱-%D۹%۸۸%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%A۹-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%B۴%D۸%A۴%D۹%۸۸%D۹%۸۶-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AB%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۹%۸A%D۸%A۹-%D۸%AF%D۹%۸۸%D۹%۸۶-%D۹%۸۸%D۸%B۲%D۹%۸A%D۸%B۱-%D۸%AD%D۹%۸A%D۸%A۷%D۸%A۹-%D۹%۸۲%D۸%B۷%D۸%A۷%D۸%B۷-%D۸%AE%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۸%B۳-%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۸%B۱%D۸%A۳%D۸%A۹-%D۸%AA%D۸%AC%D۹%۸۴%D۸%B۳-%D۸%B۹%D۹%۸۴%D۹%۸۹-%D۹%۸۳%D۸%B۱%D۸%B۳%D۹%۸A-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۸%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%A۹
 

کد خبر 9138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =